Saturday, December 21, 2013

Seven Years Of Wonder

Scenario 1:

My sister, Cik Qist and I got into the car. I was about to drive. 

Me: "So Qist, are you ready? ARE YOU READYYY???" I asked as if I was a rock star asking fans if they are ready to see more performance. For my case, if she was ready to go for an adventurous drive, with the hope she would answer "yeahhh!"

Sekali answer aku dapat...

Qist: "Ready for whatttt??" Tu dia, jawapan selamba tanpa rasa bersalah.

"Potong stim betul budak ni," kata aku dalam hati sambil berasa boring. Aunty Tzar gelak sampai tak sudah.


Scenario 2:

It was first day of Hari Raya and my sister, Tzar was with Cik Qist in the living room. Cik Qist was happily running and hopping around.

Aunty Tzar: "Qist, nak raya tak? Jangan lompat-lompat sana-sini. Duduk diam-diam."

Qist:"Ok, ok nak raya!" *terus stop, tapi cepat jer sambung* "But wait, isn't it Hari Raya already?" *bagi statement bijak lepas tu terus melompat balik*

Aunty Tzar terus speechless. Tepuk dahi tak terkata apa dah.


Scenario 3: 

I went to my brother's (Qist's father) house one late afternoon to visit him and family. On the way, I stopped by at a shop and bought something for Qist. Sayang anak buah kan. So beli la ole-ole sikit to surprise her and make her happy.

Me: "Hey Qist, guess what? I brought something for you." I was hoping she would react happily and eager to get the surprise.

Sekali yang aku dapat...

Qist: "Well, I know." Perghh ayat confident.

Me: "What?? How did you know???" Dah start patah hati ni, but still curious nak tau. 

Qist: "It's just a hunch." Penuh relax dia menjawab.

Kau mampu? Budak 7 tahun dengan selamba reply "it's just a hunch". Menangis aku kat situ dengar and terasa bagaikan ada satu rak buku besar kat belakang aku yang mula tumbang dengan buku-bukunya jatuh menghempap diriku sambil mengejek yang surprise aku tak jadi. 

Cik Qist, Cik Qist. Ya, memang kau boleh buat aunty menangis tapi menangis dalam kegembiraan. Melayan keletah mu yang bijak and sentiasa pantas memberi respon. 

While most of my generation (including myself) at the age of seven could be friendly but not the 'muka tebal' type, you are the opposite. You are really confident for a very young lady. Kalau kita dulu-dulu time Raya, tengok uncles or aunties kita keluarkan angpau or duit raya nak bagi kat kita pun kita dah rasa seronok. Berharap jer dalam hati  yang dalam paket tu, duit kaler merah. Or hijau. Biru pun not so bad la, janji dapat. Lepas tu ngada-ngada buat-buat segan dapat duit raya sambil cakap terima kasih, tapi dalam hati teriak "Yahoo! Aku kaya!!".

But Cik Qist? Suka hati jer bagi statement kat Tok Ibu dia: 

"Can I have 50 dollars for duit raya please?" 

Kau mampu? Takde Cik Qist ni nak segan silu bagai, siap demand upfront lagi. Yang best tu, dia dapat pulak tu! Untung, untung Cik Qist ni. Kalau time aku dulu, jangan harap ler. 

Cik Qist just turned seven yesterday. Cik Qist, seven years is really fast. Watching you grow up from baby until you are in school now just made me realised how time flies. 

You are smart, funny, friendly and kind. Keep it up, young lady. You have the potential to become a great personality. 

Here's to a greater life pursuit:


Happy Birthday Cik Qist!! Muahh muahhh!

And here is something for you to reflect in the next 20 years:




I love you Cik Qist.

2 comments:

Farah I. said...

hepi birthday cik qist.. lucky u have a very2 da nice auntie who gives u ole2 ya.. :) and a blogpost just for u..

Unknown said...

hehe thank you Aunty Farah! :)